ING heeft afgelopen nacht drie miljoen betalingen dubbel afgeschreven.
Bij het onderhouden van het systeem is een fout gemaakt. Volgens een woordvoerder zat de fout bij de aanpassing van het betaalsysteem. De bank zegt het bijzonder vervelend te vinden dat de fout is gemaakt en biedt klanten excuses aan.
Banken verwerken betalingen en overschrijvingen in groepen. Een zo’n groep overschrijvingen is per ongeluk twee keer verwerkt. Het gaat met name om pinbetalingen die maandag zijn gedaan.
De dubbel afgeschreven bedragen zijn niet twee keer overgeboekt naar de bedrijven waar ING-klanten pinden.
Sommige ING-klanten hadden door een dubbele afschrijving te weinig saldo op hun rekening om betalingen te doen. Voor dat probleem had ING geen directe oplossing. De zegsman erkende dat vaker dan normaal klagende en boze klanten contact zochten met de bank.
ING komt klanten die rood zijn komen te staan, wel deels tegemoet. Zij betalen daarover geen rente.
ING streeft ernaar woensdag nog een oplossing te hebben. Volgens de bank is de storing bijna verholpen. Het euvel is ontdekt en ING heeft nog tot het einde van de middag nodig om de fouten te herstellen.